Zelfregulerend leren
Een belangrijke vaardigheid voor leerprestaties is zelfregulerend leren. Hieronder wordt verstaan dat leerlingen zelf in staat zijn hun leerproces te plannen, te monitoren, uit te voeren en bij te sturen. Er zijn vier soorten strategieën die leerlingen tijdens het leren kunnen toepassen:
Daarnaast bestaat zelfsturend leren ook uit verschillende fasen. Er zijn drie fasen: een voorbereidingsfase die alle zelf-sturingsstrategieën omvat die men kan gebruiken voordat men daadwerkelijk aan een leeractiviteit begint. Deze fase wordt gevolgd door een uitvoeringsfase, waarin alle soorten strategieën worden terwijl men midden in het leerproces zit. En tot slot gaat men door een reflectiefase. Dit verwijst naar alle zelf-sturingsstrategieën die men kan gebruiken na het beëindigen van een bepaalde leertaak.(zie figuur 1).
- cognitieve strategieën, zoals samenvatten of vragen bedenken;
- metacognitieve strategieën, dit houdt in het plannen, organiseren, monitoren en reflecteren van of op het leerproces;
- hulpstrategieën zoals het opzoeken van informatie of het vragen van hulp van anderen;
- motivationele strategieën die de lerende toepast om zichzelf te motiveren, bijv. zichzelf herinneren aan het belang van de taak of zichzelf tussentijds belonen na hard werken.
Daarnaast bestaat zelfsturend leren ook uit verschillende fasen. Er zijn drie fasen: een voorbereidingsfase die alle zelf-sturingsstrategieën omvat die men kan gebruiken voordat men daadwerkelijk aan een leeractiviteit begint. Deze fase wordt gevolgd door een uitvoeringsfase, waarin alle soorten strategieën worden terwijl men midden in het leerproces zit. En tot slot gaat men door een reflectiefase. Dit verwijst naar alle zelf-sturingsstrategieën die men kan gebruiken na het beëindigen van een bepaalde leertaak.(zie figuur 1).
LEERSTRATEGIEËN
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er zeker veertien leerstrategieën zijn die leerlingen kunnen inzetten om hun leren in goede banen te leiden. Deze leerstrategieën kunnen worden onderverdeel in vijf clusters en bevorderen de schoolprestaties. De leerstrategieën zijn: